Młodzi naukowcy nie muszą już wybierać pomiędzy rozwojem w ramach pracy jednostek naukowych a pracą z przedsiębiorstwach zajmujących się wdrażaniem nowych technologii. Obecnie granica pomiędzy tymi dwoma rzeczywistościami powoli się zaciera, a to dzięki zrewolucjonizowaniu programów studiów doktoranckich. Dzieje się to nie tylko w Polsce, ale i w całej Europie.
Zgodnie z założeniami wprowadzanych zmian nauka ma przede wszystkim służyć praktyce, a więc odpowiadać bezpośrednio na potrzeby praktyki, wpływając na rozwój gospodarczy. Rodzi to potrzebę zmiany modelu kształcenia młodych adeptów nauki na poziomie doktorantury.
Masowa produkcja opracowań teoretycznych i badań naukowych, nie będących bezpośrednia odpowiedzią na potrzeby rynku, przechodzi do przeszłości. Teraz doktorant ma wykazywać się przedsiębiorczością, kreatywnością i oczywiście wytrwałością w dążeniu do osiągnięcia długoterminowych celów. Zadaniem współczesnego doktoranta jest przede wszystkim zdobywanie wiedzy dzięki realizowaniu indywidualnych, innowacyjnych projektów badawczych, których wyniki muszą odpowiadać międzynarodowym wymaganiom jakościowym. Prace te muszą mieć również praktyczny wymiar - cenione jest równoległe opracowywanie rozwiązań pozwalających wprowadzić efekty pracy badawczej do praktyki, a przez to przełożenie ich na wyniki gospodarcze. Doktoranci muszą więc już na etapie studiów ściśle współpracować ze światem biznesu. Tak dzieje się już w krajach Europy Zachodniej - w Niemczech, we Francji, w Wielkiej Brytanii - tam młodzi doktorzy są rozchwytywani na rynku pracy.
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego, współpracując z przedstawicielami środowiska akademickiego, naukowego a także przy udziale przedstawicieli organizacji pracodawców opracowuje nowe programy studiów doktoranckich, zgodnie ze stawianymi młodym naukowcom wymaganiami. Po wdrożeniu tych programów uczelnie będą mogły się starać o dofinansowanie z programu "Wiedza Edukacja Rozwój". Raport „Wykorzystanie zasad dla innowacyjnego szkolenia doktoranckiego jako narzędzia do kierowania reformami kształcenia doktoranckiego w Europie” jasno wskazuje na konieczność dążenia do zacieśnienia współpracy nauki z przemysłem oraz innymi sektorami zatrudnienia. Co więcej, wskazuje na konieczność współpracy między uniwersytetami oraz zwiększenie ilości badań interdyscyplinarnych.
Umiędzynarodowienie studiów doktoranckich to duże wyzwanie dla polskich uczelni. Obecnie jest mowa nawet o stworzeniu "doktoratu europejskiego". Jego model opracowują środowiska naukowe i akademickie z różnych krajów Europy. Mimo, iż prace nad "doktoratem europejskim" są w toku, studenci studiów doktoranckich już teraz mają wiele możliwości pracy w międzynarodowych projektach naukowych. W Polsce realizowane są one przez Fundację Na Rzecz Nauki Polskiej, dzięki wsparciu z Funduszy Europejskich. Dostępne są cztery programy dla młodych naukowców:
Komentarze (0)